Peak Performance

Om Peak Performance

publiceras på Posted in Sport

Peak Performance är ett klädmärke från Sverige som inriktar sig på kläder inom sport och mode. De tillverkar bland annat kläder för golf, träning, skidåkning, casual och friluftsliv. Peak Performance är det största klädmärket inom sin genre i Skandinavien och det finns i över 20 länder. Se här.

Klädmärket grundades i Åre år 1986 av de fyra svenska utförsåkarna Peter Blom, Stefan Engström, Christer Mårtensson och Jonas Ottosson. De tyckte att det inte fanns den typ av skidkläder som de själva ville använda och diskuterade fram och tillbaka om att man borde ta fram kläder med en cool och enkel design som inte var tråkiga men samtidigt inte för flashiga.

Till en början ville de endast tillverka kläder till sig själva och sina vänner men klädernas popularitet växte snabbt. Det nya klädmärket stod för kvalitet och genuinitet vilket många ansåg saknades i klädväg. De flashiga och ytliga skidkläderna som var vanliga vid den här tiden ersattes snart istället av Peak Performance.

1986 var kanske det bästa året för ett nytt klädmärke att slå igenom, åtminstone i Åre. Det året hände nämligen allt där och alla var där, både de som endast ville hänga på After-Skin och barnfamiljer som ville uppleva utförsåkning i världsklass. Åre är också en plats med utmanande väder där man måste kunna hantera kylan. Kombinationen av Åres popularitet, dess utmanande livsstil och törsten efter ett nytt klädmärke visade sig vara ett riktigt framgångsrecept. Till en början hade klädföretaget endast ett litet kontor i Åre som var svårt att hitta och där det ofta hängde en skylt på dörren med texten: ”Gone skiing”.

15 år senare, den första halvan av 00-talet hade Peak Performance vuxit enormt mycket, och mer skulle det växa. Märket hade blivit mer än bara ett klädmärke. Det stod för en livsstil av sport och friluftsliv. År 2000 öppnades även en stor butik i Stockholm och det öppnades också butiker på så skilda platser som Dubai och Düsseldorf. Kollektionen utökades och nya material började användas.

Idag, 30 år senare från klädmärkets start utvecklas fortfarande företaget även om utvecklingen har varit något i hästväg. Det finns en stor och populär kollektion av fritidskläder och alla möjliga typer av frilufts och funktionskläder. Allt har dock en stark koppling till skaparnas rötter i skidåkningen. För klädmärket handlar det i slutändan om att man alltid ska vara förberedd och att de ska kretsa kring frihet. Man ska kunna ta tillvara på varje erbjudet tillfälle.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *